USBO – De Toekomst is Nu! – Lucas Visscher

Yooo Periklessers! Ik ben Lucas Visscher, zit in mijn tweede jaar van B&O en heb het vak ‘De Toekomst is Nu!’ gevolgd. Voor periode 2 in je tweede jaar van B&O heb je de mogelijkheid om een keuzevak te kiezen. Gelukkig is er genoeg keuze, maar dat maakt de keuze ook lastig, want ik vind best veel interessant. Tevens hoefde je keuzevak niet gebonden te zijn aan de USBO, want je kon ook vakken kiezen van andere faculteiten.

Na veel zoeken kwam ik uit bij mijn redder in nood, ‘De Toekomst is Nu!’ (DTIN). Een vak dat sinds dit collegejaar (2022-2023) voor het eerst wordt gegeven door Marij Swinkels en Jeroen Vermeulen. De werkvorm bij dit vak is puur werkgroepen, je hebt dus geen colleges. Soms is er echter wel een gastspreker tijdens de werkgroep die een uur lang een soort mini-college geeft en je helpt om inspiratie op te doen. In de werkgroepen wordt de literatuur besproken (bijvoorbeeld het boek ‘De goede voorouder’ van Krznaric), gediscussieerd over de toekomst en worden simulaties gespeeld. Dit alles om jezelf tijdbewuster te maken. Uiteindelijk werk je naar een individueel paper en een groepspaper. Hierbij ga je een organisatie kiezen die met een probleem zit m.b.t. toekomstdenken. Met je groepje moet je dan een interventie verzinnen, uitwerken en presenteren voor je opdrachtgever.

Je bent met dit vak dus echt veel bezig met het gelijk verwerken en toepassen van de stof, wat dus goed aansluit op andere USBO vakken, maar dit vak springt er toch bovenuit. Dit komt vooral omdat het vak dus gericht is op toekomstdenken en hoe dit vaak niet gedaan wordt door politici en/of organisaties. Je gaat bijvoorbeeld een toespraak analyseren en kijken hoeveel korte termijn denken er wordt gebruikt, terwijl het lange termijn denken ontbreekt. Of je gaat een simulatie spelen waarbij je in de schoenen moet kruipen van de ‘toekomstige generatie’ en dit is erg lastig. Want hoe weet je nou hoe de toekomst eruit ziet? Hoe moet je maatregelen bedenken die in de toekomst niet een negatieve doorwerkingskracht hebben? Dit leer je dus bij dit vak, door het zelf te ondervinden.

Kortom, DTIN is echt een ontzettend leuk, leerzaam en vooral uniek vak waarbij je niet op korte termijn leert denken, maar juist leert op de lange termijn te denken. Deze manier van denken kunnen we nu wel goed gebruiken als we kijken naar de problemen die er in de samenleving spelen.  

Als je nou meer informatie wil over het vak, of een completer plaatje wil hebben van mijn ervaring met DTIN, schroom dan niet om mij te appen (0642864537) of te mailen (l.visscher1@students.uu.nl).

Latersss,

Lucas