Docent van het jaar
Ieder jaar wordt door studievereniging Perikles een verkiezing uitgeschreven voor USBO Docent van het Jaar. Dit jaar zijn er drie docenten genomineerd die kans maken op de titel; Henrico van Roekel, Lennart Stam en Suzanne ter Horst ! De winnaar wordt door Perikles bekendgemaakt in oktober/november. Wil jij stemmen op jouw favoriete docent? Ga dan snel naar de webapp en maak jouw stem bekend!
De winnaar van vorig jaar is Hanna Naus.Hieronder zie je een beschrijving van de genomineerde docenten van USBO van dit jaar.
Henrico van Roekel
Ik (Henrico van Roekel) ben blij en vereerd met mijn nominatie voor docent van het jaar! Ik geef al een aantal jaar les op USBO en doe dat met veel plezier. USBO is ook al langer een thuis voor me waar ik samen met fijne mensen (studenten en docenten) de bestuurskunde mag bestuderen.
Ik vind het superbelangrijk om benaderbaar te zijn en naast studenten te staan. We zijn hier allemaal om iets te leren, en ik vertel jullie daarbij graag over de onderwerpen waar ik al iets meer over geleerd heb. Mijn onderwijspassie ligt daarbij onder andere bij onderzoeksmethoden (in o.a. IOBO en OBO). Niet altijd de luchtigste stof, maar ik vind het uitdagend om sociaalwetenschappelijk onderzoek en statistiek zo te brengen dat het interessant en relevant (en misschien wel leuk) wordt.
Daarnaast begeleid ik met liefde eerstejaarsstudenten als tutor. Een mooie taak om jullie door het eerste jaar te loodsen en te kunnen helpen bij eventuele hobbels die je tegenkomt. Bij het tutoraat probeer ik een band met jullie op te bouwen, en jullie goed op weg te helpen in het leven met alle keuzes die op je afkomen.
Ik geloof echt dat jullie als nieuwe generatie bestuurskundigen (of je nu ambtenaar, adviseur, onderzoeker of zuurdesembroodbakker wordt), op je eigen manier het verschil kunnen gaan maken in de uitdagingen die onze samenleving treffen. Ik word dan ook blij als ik jullie met passie thema’s zoals polarisatie, klimaat of inclusie te lijf zie gaan. Ik draag graag mijn steentje aan bij aan jullie toekomst.
Komende jaren hoop ik mijn kennis en vaardigheden in onderwijs uit te bouwen, meer van mijn onderzoek (bijv. rondom leiderschap en gedragswetenschap) toe te passen in mijn onderwijs, en met jullie als studenten op zoek te gaan naar de onderwerpen waar je het verschil kan en wil maken. Nogmaals dank voor deze nominatie en hopelijk tot snel!
Lennart Stam
Sinds september 2022 werkt Lennart met veel plezier bij de USBO. In zijn motivatiebrief schreef hij destijds: ‘Studenten voorbereiden op de grote vraagstukken van onze samenleving, resoneert sterk bij mij’. De motivatie van studenten en collega’s bij USBO maakt het voor Lennart een zeer inspirerende werkomgeving, waaraan hij met veel enthousiasme bijdraagt. Nu genomineerd zijn voor Docent van het Jaar, maakt hem erg trots.
Lennart heeft Technische Bedrijfskunde aan het HBO gestudeerd en een Zweedse Master in Leiderschap & Duurzaamheid behaald. Hij twijfelde tussen een academische of maatschappelijke carrière. Na een periode in het bedrijfsleven en als docent aan het HBO, realiseerde hij zich dat hij niet hoeft te kiezen tussen academisch of maatschappelijk werk; bij de USBO combineert hij beide! In zijn promotieonderzoek bestudeert Lennart de betrokkenheid van B&O-professionals bij ecologische duurzaamheidsvraagstukken en wat we daarvan kunnen leren voor de opleiding van USBO-studenten.
Voor zijn onderzoek spreekt Lennart veel USBO-alumni, die trots en verbondenheid met de USBO voelen. Het idee dat er op de Bijlhouwerstraat iets heel bijzonders gebeurt, motiveert hem sterk. Hij is geïnspireerd door de sterke motivatie van studenten om aan grote publieke vraagstukken te werken. In de vakken ‘IOBO (statistiek)’, ‘Economie en Openbare Financiën’, de TOPOS-simulatie in de bachelor en in het zelf-ontwikkelde vak ‘Wetenschappelijk Denken’ in de Minor+, koppelt Lennart de werkvormen enthousiast aan grote vraagstukken. Zijn doel en hoop is dat een ANOVA-analyse voor iedereen leuk en betekenisvol kan zijn.
Lennart begon met lesgeven vanuit de overtuiging dat studenten de belangrijke change-agents van de toekomst zijn. Onderwijs gaat niet alleen om kennisoverdracht, maar ook om de vorming van studenten tot professionals die straks het openbare bestuur verbeteren en versterken, in het licht van de grote vraagstukken van deze tijd. In zijn visie is onderwijs een groepsproces, waarbij studenten samen met de docent en het instituut verantwoordelijk zijn voor het leer- en ontwikkelproces. Het allerleukste aan docent zijn, vindt Lennart, is het zien van de ontwikkeling van studenten!
Suzanne ter Horst
Suzanne heeft op USBO de leukste baan die er bestaat: ze verzorgt het Sociale en Professionele Vaardigheden onderwijs! Ze heeft bijna alle onderwijsonderdelen van het SPV-programma verzorgd en weet daardoor goed wat de studenten meemaken binnen dit programma. Voordat Suzanne trainingen, procesbegeleiding, coaching en intervisie verzorgde op USBO, was ze werkgroep docent Psychologie voor allerlei cursussen zoals Wetenschappelijk en Statistisch redeneren, Psychodiagnostiek en Wetenschapsfilosofie. Ze vindt het daarom leuk om nu weer binnen de wetenschappelijke context te werken. Altijd wil ze kunnen verantwoorden of de zaken die ze traint en uitdraagt ook op een stevige wetenschappelijke onderbouwing kunnen rekenen. Als arbeids- en organisatiepsychologe heeft Suzanne een scherp oog voor en veel kennis over wat teams effectief maakt, wat goed van pas komt bij onder andere de procesbegeleidingen die ze verzorgt voor KOPO en KO.
Suzanne heeft er ontzettend veel plezier in om, samen met de studenten, grip te krijgen op soms op het eerste ogenblik ongrijpbare zaken die bij de Sociale en Professionele Vaardigheden komen kijken. Bijvoorbeeld: Waarom is het soms zo lastig om iemand aan te spreken op afspraken die niet worden nagekomen? Hoe kom je tot een moreel besluit? Hoe bouw je in korte tijd vertrouwen op bij je respondent tijdens een interview? Hoe zorg je voor een samenwerking die zowel voldoende oog voor de taak als het proces heeft? Bij deze en andere onderwerpen binnen het SPV-onderwijs leveren zowel inzicht in jezelf als persoon-in-rol én het oefenen van vaardigheden een bijdrage. De combinatie van reflecteren om tot meer inzicht te komen over hoe je eigen overtuigingen en gedachtes je gedrag beïnvloeden én het concreet oefenen van effectief gedrag blijft Suzanne mateloos fascineren. Ze hoopt met haar onderwijs te bereiken dat studenten met meer zelfinzicht en vertrouwen effectief kunnen functioneren in alle rollen die zij vervullen. Wanneer studenten aan haar teruggeven dat zij het geleerde direct toepassen, geeft dat haar werkdag een gouden randje. Bijvoorbeeld wanneer een student haar vertelt, na een training Conflicthantering, het gesprek met een vriendin aangegaan te zijn. Of een student die zegt veel geleerd te hebben over de eigen rol binnen de samenwerking na een procesbegeleiding. Daar doet Suzanne het voor!
Zoals Heen en Stone (2009) het mooi beschrijven: Er is een spanning tussen twee fundamentele menselijke behoeftes. Je wilt als mens leren en groeien én je wilt geaccepteerd worden zoals je bent. Suzanne daagt studenten vriendelijk uit om ‘in te stappen’, oftewel écht te gaan leren, door deze twee behoeftes naast elkaar te laten bestaan in haar onderwijs. In haar onderwijs creëert Suzanne een setting waarbij ieders ontwikkelpunten worden aangemoedigd en nieuwsgierigheid de boventoon voert. Ze hoopt studenten met haar enthousiasme net zo warm te maken voor de wondere wereld van de sociale en professionele vaardigheden. Daarbij heeft ze groot ontzag voor studenten die instappen in het leren. Uit de comfortzone: ga d’r maar aanstaan! Ze is dankbaar voor het vertrouwen wat ze daarbij als docent krijgt van de studenten. Zelf haalt Suzanne veel uitdaging uit het constant verbeteren van het onderwijs. Ze wil daarbij dat onderwijsonderdelen zowel op elkaar, als ook op de leerbehoefte van de student en de maatschappelijke ontwikkelingen aangesloten blijft.
Het is een grote eer om genomineerd te zijn als docent van het jaar, al is wat Suzanne betreft iedere docent ieder jaar docent van het jaar. Ze vindt het ook een grote eer om dit waardevolle werk met de studenten te mogen doen. Ze is hen zeer erkentelijk voor hun openheid en bereidheid om te leren. Verder geniet ze dagelijks van de betrokkenheid, eerlijkheid en scherpheid die de USBO-student met zich meebrengt. Ze hoopt op nog vele boeiende trainingen, procesbegeleidingen, coaching gesprekken en intervisies.