USBO – Arbeid, Management en Maatschappelijke Vraagstukken – Jordan

Het is soms lastig om te kiezen tussen al die keuzevakken, want er zijn er natuurlijk een heleboel. Van keuzevakken georganiseerd vanuit de USBO tot vakken van andere faculteiten of universiteiten. Om je een handje te helpen, schrijf ik deze blog. Hierin zal ik wat meer vertellen over de cursus ‘Arbeid, Management en Maatschappelijke Vraagstukken’. Ik hoop je via deze weg wat meer te vertellen over de cursus en hoe ik deze heb ervaren. Zo kom je erachter of je deze cursus ook wilt gaan volgen, of er toch achter komt dat het niet bij je past. Dus ik zou zeggen, pak wat lekkers te snacken en lees vooral lekker verder over deze cursus over de hedendaagse arbeidswereld.

Binnen deze cursus staat het thema arbeid centraal. Arbeid is namelijk meer dan alleen een manier om geld te verdienen. Binnen de cursus wordt blootgelegd dat arbeid erg belangrijk is binnen onze samenleving. Het is een thema dat niet alleen gaat over geld verdienen, maar ook over hoe arbeid bijdraagt aan het welzijn van mensen. Het verschaft een plek waar individuen hun bijdrage kunnen leveren om zo bij te dragen aan de maatschappij.

Echter, kom je er in de cursus achter dat de arbeidswereld niet stilstaat en constant onderhevig is aan verandering. Zo zien we nu een ‘nieuwe’ revolutie in de manier waarop we werken, zoals de opkomst van zzp’ers en de platformeconomie, die de toekomst van hoe we werken op zijn kop zet. Daarnaast zien we een tweedeling op de arbeidsmarkt tussen flexibele en vaste contracten, en de uitdagingen rond inclusiviteit.

In deze cursus ging ik aan de slag met het verkennen van deze maatschappelijke vraagstukken vanuit drie perspectieven: de overheid, arbeidsorganisaties en individuen. Ik kreeg door middel van de literatuur inzicht in hoe deze verschillende niveaus de vraagstukken ervaren en welke verantwoordelijkheden zij hierbinnen dragen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de betekenis van deze vraagstukken verschilt per perspectief, maar het is wel belangrijk om te begrijpen hoe ze elkaar beïnvloeden.

Nu ik je wat meer heb verteld over wat je qua stof tegenkomt in de cursus, wil ik ook wat meer vertellen over hoe de cursus is opgebouwd. Het is natuurlijk wel prettig om te weten waar je straks induikt. Wat voor mij een groot pluspunt was, is dat deze cursus geen tentamen als toets onderdeel bevat. Wat je wel tegenkomt is een paper, groepspresentatie en een recensieopdracht.

Ik begon de cursus met het schrijven van de recensieopdracht over een van de boeken die we moesten lezen, namelijk die van Gratton. Dit vond ik een fijne opdracht om mee te beginnen, omdat het boek goed te lezen was en ik het leuk vond om een recensie te schrijven. Daarna had ik de presentatie die ik samen met mijn groepje moest geven. Ook dit vond ik een prima opdracht om uit te voeren. Binnen deze presentatie moesten we eerst de theorie uitleggen die we voor die week moesten lezen en vervolgens koppelen aan een zelfgekozen vraagstuk. Wij deden het bijvoorbeeld over platformeconomieën, omdat ik wist dat onze docent dit onderwerp zelf onderzoekt. Nadat we klaar waren met dat deel, gingen we over tot een discussie met de rest van de studenten. Normaal ben ik hier niet zo’n groot fan van, omdat er vaak niet echt wordt meegedaan met een discussie. Gelukkig deden er naar mijn verwachting toch meer mensen mee, waardoor het uiteindelijk toch een leuke discussie was. Echter, blijf ik wel bij mijn standpunt dat ik het niet de meest leuke toets vorm vind.

Aan het einde van de periode sloten we de cursus af met het schrijven van een paper. Dit vind ik zelf altijd het leukst om te doen. Binnen deze opdracht moesten we kritisch reflecteren op de gelezen literatuur en vervolgens een beleidsadvies schrijven over een zelfgekozen thema. Nu had ik voor het eerst wel wat moeite met een paper, omdat ik echt geen idee had hoe ik een beleidsadvies moest schrijven. Binnen de cursus werd hier ook niet echt bij stilgestaan, waardoor ik zelf moest uitzoeken hoe ik dit moest doen. Uiteindelijk is het mij wel gelukt, maar kostte het meer tijd dan ik vooraf had verwacht.

De cursus zag er ongeveer uit zoals de meeste vakken binnen de USBO. Nu hadden we hier niet echt hoorcolleges, maar kregen we wel elke week een presentatie met daarin de stof gekoppeld aan een bepaald thema. Verder was het geen moeilijke cursus, dus mocht je meer uitdaging willen, kan je beter naar een andere cursus kijken.

Ik hoop je met deze blog een beter inzicht te hebben gegeven in deze cursus!

Mocht je nog vragen hebben, stuur dan vooral de coördinator onderwijs een appje dan brengt ze jou met mij in contact!

Dit was hem dan,
dikke knuffel van Jordan.