Religiewetenschappen – Complottheorieën: van Armageddon tot QAnon – Jasmijn

Hoihoi!

Ik ben Jasmijn en in de tweede periode van mijn tweede jaar heb ik het keuzevak ‘Complottheorieën: van Armageddon tot QAnon’ gevolgd. Zoals je misschien uit de titel van het vak kan afleiden, werd dit vak niet bij USBO gegeven. Dit vak werd gegeven bij het departement Religiewetenschappen, wat onderdeel is van de Geesteswetenschappen faculteit. Ik wilde in eerste instantie gewoon een keuzevak volgen bij de USBO, dat leek me lekker makkelijk. Tot ik dit vak tegenkwam! Ik heb altijd al interesse gehad in complottheorieën, en het leek me erg interessant om dit in een academische context te behandelen. Daarom heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om de bekende omgeving van de USBO te verlaten, en dit vak te volgen.

Elke week waren er twee hoorcolleges, en een werkgroep. Elk hoorcollege had een eigen thema waar je voorbereidende literatuur voor moest lezen. Vaak waren de hoorcolleges ook gastcolleges, waarbij er een andere docent met een expertise op een bepaald gebied kwam vertellen. Dit gebied werd dan gelinkt aan een relevante complottheorie die we op dat moment bespraken. Ook kregen we een gastcollege van de AIVD, om te impact van complottheorieën op de samenleving te bespreken. Als echte USBO’er vond ik dat natuurlijk het interessants. In de werkgroep moesten er iedere week studenten een kleine pitch geven over een tekst die we die week bespraken. De toetsing bestond uit een open-boek-take-home-tentamen, wat neer kwam op een word-bestand met vragen waar je drie uur de tijd voor had. Daarnaast moest je ook een paper schrijven, wat over van alles mocht gaan, als het maar met complottheorieën te maken had.

Het vak werd in mijn jaar voor het eerst gegeven, en dat was ook wel echt te merken. Het vak was heel breed opgezet, waardoor ik de rode draad en vooral de diepgang miste. Ook werd het bij een andere faculteit gegeven. In mijn beleving hadden ze daar een hele andere manier van denken. Er werd vooral vanuit historisch perspectief gekeken. Vaak werden gewoon de feiten op een rijtje gezet, en was er weinig aandacht voor het ontstaan/oorzaken van complottheorieën, en de gevolgen. Dit vond ik wel jammer, omdat ik meer de verwachting had om te leren waar complottheorieën vandaan komen, en waardoor het komt dat mensen er nou in gaan geloven. Dit heb ik uiteindelijk zelf een beetje uitgezocht in het paper wat ik heb geschreven, maar er werd dus geen aandacht aan besteed in de lessen. Wat wel echt een pluspunt van de cursus was, was de docent/vakcoördinator! Het was een hele enthousiaste, aardige man die veel kennis had over complottheorieën, en dat enthousiasme bracht hij ook echt over in de hoorcolleges en werkgroepen die hij gaf. Dat maakte wel dat ik elke keer met plezier naar de hoorcolleges en werkgroepen ging.

Ik vond het wel echt een interessant vak, maar of ik er nou veel van geleerd heb… Het vak heeft me in ieder geval uit mijn comfortzone gehaald, en dat kan ik iedereen aanraden! Een vak volgen bij een andere faculteit opent je ogen, en laat je ook beseffen hoe goed je het op USBO hebt ;). Heb je nog vragen of wil je nog wat meer weten? Je mag me altijd appen (06 14464950) of mailen (j.s.a.terporten@students.uu.nl). Heel veel succes met het maken van een keuze!

Groetjes,

Jasmijn